Sunday, July 29, 2012

Simpan dan taipkan password secara automatik dengan LastPass

lastpass



Adakah anda menggunakan password yang sama bagi setiap akaun laman web anda? Amalan tersebut adalah bahaya kerana dengan mudah sesiapa sahaja boleh memecah masuk ke dalam akaun anda yang lain. Untuk mengatasi masalah ini, buat password yang berlainan, kemudian gunakan password manager untuk menyimpan password tersebut.
LastPass adalah sebuah extension bagi web browser (termasuklah IE, Chrome, Firefox, dan Opera) yang berfungsi untuk menyimpan username dan password anda, serta menaipnya secara automatik apabila diperlukan.
Berbeza daripada fungsi yang sedia terbina pada web browser anda, dengan LastPass anda boleh melihat dan mengubahsuai segala username dan password yang telah disimpan.
Maklumat yang anda masukkan ke dalam LastPass adalah disimpan pada cloud, jadi anda boleh mengaksesnya dari mana-mana komputer. Ia juga boleh digunakan pada Windows, Mac, mahupun Linux.

Meskipun antaramuka LastPass adalah sangat hodoh dan berterabur, namun hanya LastPass yang boleh membantu saya yang selalu bertukar-tukar komputer dan OS. Jika anda hanya hanya menggunakan satu komputer, saya cadangkan supaya anda cuba software lain seperti KeePass dan 1Password.

No comments:

Post a Comment